W branży IT kultura dzielenia się wiedzą jest już mocno zakorzeniona. W jaki sposób robić to efektywnie? W pierwszej części artykułu przedstawiliśmy rozwiązania wymagające budżetu szkoleniowego. W drugiej pokauzjemy przykłady ciekawych rozwiązań realziowanych niemal bezkosztowo.
Podobna filozofia panuje w Google, gdzie wprowadzono możliwość realizacji własnych pomysłów niezwiązanych z obsługą danego klienta lub projektu. Na tworzenie autorskich rozwiązań, aplikacji czy programów poświęcane jest ok. 20% czasu pracy.
A jak w praktyce wygląda kwestia samorozwoju i dzielenia się wiedzą w w polskiej branży IT?

Źródło: strona Move Closer

Źródło: strona Netguru
Case Study: ferajny, wewnętrzne meetupy & własne projekty
Marta Małecka, Head of HR & EB we wrocławskim software house Clearcode i Piwik PRO.
Oprócz tego raz na kwartał organizujemy wewnętrzne mini-meetupy zwane Beer & Bacon, które od powszechnie znanej formuły odbiegają tym, że nie mają tematu przewodniego. Miesiąc przed eventem otwieramy call for papers na prelekcje – tematy, które trafią na agendę wybieramy wspólnie w głosowaniu. Zwykle mamy pełen przekrój tematów, od technicznych, po czysto hobbystyczne – dzięki temu na B&B każdy znajdzie coś dla siebie. Jest też sporo inicjatyw oddolnych, które powstają w zespołach – a z biegiem czasu adaptowane są na poziomie całej organizacji.
Taką inicjatywą są u nas np. pet projecty. Są to projekty dodatkowe, nie dotyczące pracy dla klienta ani pracy nad produktem. Mamy na nie określony budżet godzin. Pet projecty stanowią również okazję do pracy z osobami z innych zespołów/innej organizacji, co dodatkowo sprzyja dzieleniu się wiedzą i doświadczeniami.

Źródło: Strona Clearcode
Uczyć (się) a uczyć (kogoś)
Case Study: By pracować (i spać) lepiej
Łukasz Młodyszewski, CEO Nightly
Działalność edukacyjna jako element budowania wizerunku pracodawcy?
Dzielenie się wiedzą nie tylko pozwala pracownikom zobaczyć, co dzieje się w każdym projekcie i czym się zajmujemy, lecz również zaszczepia “zajawkę” na programowanie u innych! Widzą, że dzielimy się wiedzą również “na zewnątrz”, a nasi pracownicy stają się wtedy naszymi ambasadorami - Małgorzata Jurkiewicz
A młodzi są głodni wiedzy, co potwierdzają choćby Zwolnieni z Teorii - ogólnopolska olimpiada projektów społecznych, która poprzez platformę internetową wspiera młodych ludzi. W ciągu czterech lat działalności do realizacji prawdziwych projektów społecznych zaangażowała ich blisko 43 tys., z których skorzystało ponad 11 mln ludzi w Polsce. W organizacji kursów wspomagał ich m.in. Google, Facebook czy Oktawave.
Rozwój kompetencji cyfrowych młodych ludzi leży w interesie nas wszystkich. Technologia demokratyzuje dostęp do wiedzy, co wpływa na rodzaje zawodów i sposób pracy. Szacuje się, że w przyszłości 90% wszystkich zawodów będzie wymagało posiadania pewnych kompetencji cyfrowych.
Joanna Gałecka, HR Manager, Social Wolves
Powyższe przykłady składają się na skuteczny Employer Branding pracodawcy, co ma bezpośrednie przełożenie na pozyskiwanie pracowników wśród najzdolniejszej młodzieży. – Chcemy być postrzegani jako wyjątkowe miejsce do rozwoju niezależnie od tego, czy ktoś przychodzi do nas jako doświadczony pracownik, czy jeszcze w trakcie studiów jako stażysta czy junior. Nowych pracowników zyskujemy np. dzięki warsztatom Netguru Code Collage. Chcemy dbać o to, by tworzyć kulturę uczenia się i przekazywania wiedzy - nie tylko kumulować wiedzę w firmie, ale dzielić się też nią na zewnątrz i dawać naszym pracownikom możliwość zaprezentowania ich osiągnięć szerszej publiczności – wskazuje Justyn Czekański, Senior Learning & Development Specialist w Netguru.
Dzielenie się wiedzą – sztuka dla sztuki?
-Z naszego doświadczenia, możliwości rozwoju w szczególności doceniają osoby, które dopiero rozpoczynają swoją karierę zawodową (np. studenci) bądź wkraczają do branży, dokonując zmiany dotychczasowej ścieżki rozwoju (czyli osoby z doświadczeniem w innych branżach, które decydują się na przejście do IT) – mówi Marta Małecka, współpracująca z Piwik PRO i Clearcode, wskazując jednocześnie, że w przypadku kandydatów z bardziej okazałym doświadczeniem warunki do dzielenia się wiedzą stanowią składową całego zestawu czynników, które są przedmiotem analizy przed podjęciem decyzji o współpracy.

– To chęć uczestniczenia w procesie robienia czegoś innowacyjnego, konkretnej pomocy ludziom, przyciąga do nas nowych pracowników. Dzielenie się wiedzą jest naturalne, bo sen to skomplikowany temat. Nawet szybka sonda wśród obecnych członków zespołu pokazuje, że dołączyli do Nightly ze względu na ideę stojącą za firmą, nie dla szkoleń i konferencji. Choć są miłym dodatkiem.
Mało jest branż, które na samorozwoju bazują tak bardzo, jak w przypadku programowania. I jak podkreślają doświadczeni programiści, słowo “samo-” jest tu kluczowe. Nie da się przetrwać na tym rynku bez poznawania nowych języków czy zdobywania nowych umiejętności. Jednak o swojej odpowiedzialność muszą też pamiętać firmy IT. Dzięki mądrze zaplanowanemu budżetowi, dobrze dobranych szkoleniach i dalszemu przekazywaniu tej wiedzy przez pracowników, firmy mogą sporo zyskać - obniżyć koszty rekrutacji i wdrażania nowych pracowników i utrzymać najbardziej wartościowych pracowników.